Dacia si miorita libera
” Miorița este un basm frumos, totuși doar un basm. Și așa vrem să rămână. Un basm. „
Cu toţii ştim ce înseamnă balada Mioriţa sau cel puţin eu unul aşa cred. Cu toate că această baladă pare adânc înrădăcinată în mentalul colectiv iată că există o mână de oameni inimoşi care vor să-i dea o altă dimensiune. Una în care vechea legendă nu-şi mai regăseşte locul. Atfel au creat o altă variantă adaptată şi creionată după alţi parametrii socio-umani. Aşa de bine au reuşit de la înfiinţare şi pînă în prezent încât atunci când pronunţi FREE MIORIŢA multă lume îi asociază cu două aspecte definitorii pentru ei. Primul este cel de organizaţie non-guvernamentală implicată în special în acţiuni de electrificare a cătunelor izolate din Romania în special pentru familiile în care un bec aprins în casă inseamnă o şansă în plus la educaţie pentru copii. Cel de-al doilea aspect este cel ce se găseşte în subsidiarul citatului de mai sus: ” FREE MIORIȚA înseamnă ce vrei tu să însemne. Sau ce vrei tu să simți. Ar putea fi „Miorița liberă”, „Elibereaz-o pe Mioriţa” sau „Eliberează-te de Mioriţa”. Dar înseamnă mai ales ce faci. „
Am subliniat în mod deosebit ultima afirmaţie pentru ca acolo cred că se află esenţa acestor oameni care daruiesc atât un minim de progres tehnic cât mai ales bucuria unei schimbări pozitive în viaţa semenilor lor. Cred că mare parte din timp cei care activează în această organizaţie se ghidează şi dupa vechea zicală românească: ” Dar din dar se face Rai !” Cred că faptele lor în cei şapte ani de activitate vorbesc de la sine mai ales că nu o dată au fost răsplătiţi cu numeroase premii în special cu ocazia Galei Societăţi Civile unde au obţinut cam de fiecare dată premiul întâi. Şi cum în majoritatea cazurilor genul acesta de activitate îţi lărgeşte orizonturile şi te încarcă cu nenumărate experienţe de viaţă în urma relaţionării cu oamenii cărora le dăruieşti lumină, trei dintre membri decid prin 2012 să ajungă cu o Dacie din generaţia anilor 1990 până în îndepărtata Mongolie unde urma s-o predea în stare de funcţionare unei asociaţii umanitare în urma unui concurs un pic atipic numit Mongol Rally.
Acest raliu este unul caritabil în care nu contează cine ajunge primul ci doar să termini cursa astfel ca la final în urma unei licitaţii a maşinii ce a parcurs drumul din Cehia şi până în Mogolia aceasta să fie în continuare folosită. Drumul însumează aproximativ 15.700 km şi străbate 16 ţări: Cehia, Germania, Austria, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Turcia, Georgia, Azerbaidjan, Turkmenistan, Uzbekistan, Kîrgîzstan, Kazahstan, Rusia şi Mongolia. Aşa că dacă până acum am mers în extremul orient cu Aro sau pe două roţi cu motocicleta lui Cristian Scutariu iată că de data asta ajungem şi cu o banală la prima vedere Dacie.
Dacia aleasă de concurenti a fost un simbol al unor vremuri ce par demult apuse. Simplă ca şi construcţie, aparent nu prea fiabilă comparativ cu maşinile din competiţie sau cu cele din generaţia ei, automobilul ajunge la final cu multă strădanie şi pasiune din partea celor trei exploratori. Asemeni unui cântec de lebădă acest model de Dacie a ales sa intre în istorie printr-o cursa până la capătul pământului, acolo unde puţini dintre noi, sub 1%, s-ar fi angajat la aşa o expediţie. Intreaga poveste se poate citi pe pagina de blog: ” Dacioti pana-n Mongolia „
Un fel de … ” las’ că vă arăt eu de ce pot fi în stare ! ” şi cu toate sincopele inerente de pe traseu maşina a ajuns la destinaţie întreagă. O maşină care atunci când a fost concepută iniţial nu prevestea povestea ce va urma. Privind-o în filmul de prezentare m-am gândit la generaţiile care au avut un astfel de model sau mai vechi şi nu ştiu de ce mi-am amintit şi de raliul Daciilor de prin ani 70-80 aduse pe tărâm românesc de către polonezi acum un an în urmă.
Filmul de prezentare realizat de „Serban Georgescu / Kolectiv” merita toate felicitarile in special pentru partea în care muzica trupei Queen se pliază perfect pe imagini:
Sursa foto : Alexandru Molovata / Free Miorita