Predeal – pas spre viitor
Nu cred ca sunt multi care sa nu fi fost macar o data la Predeal dintre cei care iubesc schiul. Multi pasionati si-au pierdut de mult speranta pentru extinderea domeniului schiabil. De ani de zile se tot vorbeste, se planifica si nimic concret nu se face. De multe ori cred ca o forta nevazuta, dar atotprezenta in aceasta tara doreste conservarea ei la stadiul anilor 1960 pentru a demonstra incapacitatea noastra de evolutie. S-ar putea scrie multe pagini pe teme de schi avand ca subiect Predealul, asa ca ma opresc aici si intru direct in subiect.
Domeniul actual prezinta cu indulgenta aproximativ 9 km de partii deservite de un telescaun si un teleschi ambele in proprietatea celor de la Teleferic SA. Din acest punct de vedere lucrurile sunt ceva mai simple decat la Sinaia unde exista doi operatori de cablu, primaria si aceeasi societate mai sus mentionata, care nu reusesc sa-si unifice cartelele de acces. Privita din satelit situatia se prezinta ca in captura de mai jos:
Astfel se pot observa in partea din stanga sunt cele 3 mari partii : Cocosul, Subteleferic si Clabucet inclusiv placuta coborare pe varianta. Undeva in zona zona centrala se remarca defrisarile pentru o noua instalatie de cablu, banuiesc tot un telescaun si cateva partii care coboara pe culmea numita Piciorul Olaresei din cartierul Malul Ursului cel care e pozitionat foarte aproape de intersectia cu drumul ce pleaca din DN1 spre Rasnov. Plecand de la aceasta fotografie si de la relatarile localnicilor de acum mai bine de 10 ani din zona respectiva precum si a documentului ce actualmente a disparut de pe site-ul primariei ce prevedea dezvoltarea in perioada 2015-2025 a respectivei zone, mi-am imaginat cum ar trebui sa arate zona respectiva, la care am adaugat alte partii ce au fost prevazute intr-un plan mai larg de unire a statiunii Predeal cu Azuga.
Cu rosu am figurat partiile actuale. Cu albastru viitoare dezvoltari ale domeniului schiabil, iar cu galben si portocaliu instalatii pe cablu. Am figurat inclusiv coborarea catre Azuga. Schiorii ar fi foarte incantati pentru ca nu ar mai trebui sa ia masina din Predeal pana in Azuga, drum ce poate fi parcurs in plin sezon si intr-o ora ! Cu aceasta ocazie, inclusiv mediul ar avea de castigat prin mai putina poluare generata de deplasarea intre cele doua localitati. Dpdv al turismului montan, deschiderea partiilor si a instalatiilor pe cablu ar fi un plus si pentru cabana Garbova care in acest moment nu atrage decat sporadic turisti. Implicit refacerea cabanei Clabucet Plecare ar fi un real folos atat celor care iubesc schiul cat si turistilor simpli.
Partia Subteleferic cu vedere spre masivul Postavarul
Pentru ca mare parte din problemele celor care schiaza in Predeal sunt datorate numarului mare de schiori pe un domeniu extrem de mic raportat la numarul acestora sugerez ca o zona ce poate fi dezvoltata lejer este cea catre cabana Susai unde ideal ar fi constructia unei telegondole care ar asigura un flux de turisti ridicat mai ales prin prisma dezvoltarii unei zone cu un potential remarcabil precum cea a vaii Azugii. Despre acest aspect voi reveni in cadrul altei postari. Imginatia mea s-a concretizat in urmatoarea plansa:
Poate nu am desenat chiar cele mai bune variante, cu siguranta in teren se pot gasi solutii plecand de la aceasta propunere mai ales ca versantul ales, muchia nordica a Crestei Susaiului, este orientat catre nord fapt care avantajeaza o mai buna gestionare a zapezii. Cu aceasta ocazie se integreaza si cabana Susai in fenomenul sporturilor de iarna cat si partea din statiunea Predeal in jurul hotelului Belvedere. Ar mai fi o varianta de extindere pe zona fostei trambuline cu schiurile din spatele cabanei The Office cu o coborare eventual catre Timisul de Sus traversand calea ferata peste tunel asa cum o face si acum un drum forestier.
Sunt cateva propuneri care par a fi usor nerealiste si care ma pot caracteriza ca un visator, dar pentru orice proiect exista mai intai un vis, o idee, care sa poata fi urmata si materializata. Toate aceaste dezvoltari vor trebui coroborate cu un transport local cel putin la nivelul anilor 1970 exista in Predeal un autobuz ce facea legatura intre gara CFR si hotel Belvedere. Acum propun cel putin doua astfel de linii de transport. Una care sa faca legatura intre zona superioara Cioplea si partiile de pe Clabucet via gara, iar cea de a doua sa lege cabana trei Brazi cu partia de la Clabucet. Doar astfel schiorii vor fi tentati sa lase masiniile in parcare asa cum exista in statiunile austrice. Totodata, propun ca o data cu unirea domeniul cu cel de la Azuga , skipass-ul sa devina unic pentru cele doua regiuni. Cum se vor realiza toate acestea ? Cu o foarte buna organizare si determinare, cu oameni seriosi si pasionati si nu in ultimul rand onesti si cinstiti la care cu siguranta trebuie adauga foarte multa negociere pentru a pune pe aceeasi lungime de unda persoanele fizice si companiile interesate impreuna cu autoritatile locale. Eu cred ca e posibil !