Circuit de lux cu trenul in Romania
Pare de domeniul fantasticului in acest moment un tren de lux in Romania. La ce infrastructura avem nu putem emite pretentii dar daca stam si analizam un pic situatia putem sa transformam in avantaj acest aspect. Pana la urma, secretul reusitei este nu neaparat bogatia de resurse ci utilizarea celor existente si transformarea lor in avantaje spre a putea emite ulterior beneficii reale. Cu toate ca infrastructura CFR a ajuns sub standardele din anii interbelici pe majoritatea liniilor din tara, acest lucru nu este un impediment pentru prezentul proiect pentru ca nu se bazeaza pe viteza de deplasare a trenului intre doua localitati ci din cotra profita de viteza scazuta pentru a putea dormi in tren.
Astfel calatorind pe timp de noapte, cea mai mare parte a timpului, turistii nu vor mai fi deranjati de un drum de 300 km pe care il vor face in aproximativ 6 ore pentru ca in acest timp vor dormi. Si nu-l vor dormi oricum ci intr-un mod extrem de bine conceput si dotat.
Daca e sa cautam trenuri similare in lume vom fi surprinsi sa constatam ca exista nenumarate astfel de concepte plecand de la faimosul Orient-Expres, trecand prin Rovos Rail din Africa ori Belmond Royal Scotsman sau trecand prin mai putin cunoscutul Belmond Andean Explorer din Peru. Din punct de vedere financiar un bilet la unul din trenurile de mai sus ce situeaza in jur de 1000 euro de persoana pe zi de calatorie daca nu chiar mai mult functie de facilitati si optiuni.
Revenind la proiectul nostru mi-am imaginat o ruta de 10 zile in care turistul sa fie plimbat prin majoritatea tinuturilor care definesc aceasta tara. Itinerariul trenului si obiectivele turistice, fara a intra in foarte multe detalii de pe parcurs, ar putea arata astfel:
Ziua 1: Bucuresti
Plecarea din gara regala Baneasa, singura decenta si care poarta urme de istorie in existenta ei, este cea mai buna alegere in acest proiect. In plus se afla in apropierea aeroportului Otopeni. Ca obiective turistice mentionez Palatul Parlamentului si Muzeul Satului iar masa poate fi luata in centrul vechi la Hanul lui Manuc.
Ziua 2: Constanta
Nu exceleaza prin puncte de atractie majore dar nadajduiesc ca intr-o buna zi Casinoul din Constanta sa fie din nou functional astfel incat acesta sa fie un punct de atractie pentru turistii cu bani. Chiar si fara el, ma gandesc ca putinele croaziere din Marea Neagra au in program o oprire de o zi asa ca nu vad de ce nu ar opri si trenul nostru aici. In acest moment in Mamaia sunt cu siguranta destule hoteluri de 5 stele care ar putea sa ofere servicii turistilor macar pentru o masa la malul marii.
Ziua 3: Tulcea
Nu orasul in sine este obiectivul ci Delta Dunarii. Se poate organiza o croaziera de o zi cu o oprire spre exemplu in comuna Crisan la complexul Lebada, ce de curand a fost renovat, asa cum faceau pana in 1990 numeroasele vaporase gen Sturzu sau Sitaru cu turisti straini. Daca la ducere s-ar merge pe canlul Sulina intoarcerea s-ar realiza pe Dunarea Veche pe la Mila 23 cu trecere prin lacul Furtuna si iesire apoi pe canale cat mai aproape de Tulcea. Din pacate statul roman a pierdut un vapor care sigur s-ar fi incadrat perfect in peisaj, celebrul vapor cu zbaturi Tudor Vladimirescu, azi ori vandut ori zacand la fier vechi.
Ziua 4: Lacul Bicaz – Izvorul Muntelui
Pare un pic iesit din tipare, un lac si nu un oras, Bicazul neputand sa arate nimic deosebit, dar frumusetea deosebita a locului si faptul ca in zona respectiva exista o stana, in realitate o locatie in toata regula, cu o panorama exceptionala asupra locului unde s-ar putea vedea la fata locului autenticitatea taranului roman de la munte. Si cum povestile sunt importante in astfel de excursii Muntele Ceahlau putand fi un subiect potrivit prin misterul si legendele ce-l inconjoara. Probabil cu timpul o plimbare pe lacul Bicaz intr-un vaporas la standarde inalte ar fi o optiune binevenita.
Ziua 5: Gura Humorului
Oprirea fiind necesara pentru a vizita cel putin o manastire daca nu chiar trei dintre care cu siguranta ca prima ar fi Voronetul la doar 10 min de mers cu masina. Albastrul de Voronet putand fi o atractie solida in acest periplu. Celelalte ar putea fi Moldovita, Sucevita si Putna fiecare dintre ele cu istoria lor.
Ziua 6: Maramures
Localitatea Sapanta cu al ei cimitir vesel precum si manastirea Barsana sunt suficiente argumente ale zonei dar si puncte identitare ale poporului roman. Mai mult de atat o calatorie cu trenul intre Viseul de Sus si Salva pe nenumaratele viaducte si inconjurati de dealuri si munti va face calatoria mult mai placuta, acesta fiind unul din segmentele pe care se va circula si ziua.
Ziua 7: Alba Iulia
Cetatea Alba Carolina va principalul punct de atractie al acestei opriri cu istoria sa plecand de la perioada romana si terminand cu epoca moderna a Romaniei.
Ziua 8: Rasnov – Bran
Cu trenul pana la Rasnov, eventual cetatea din localitate, apoi vizita la Catelul Bran va fi punctual de atactie principal al acestei zile. Plus o seara de final de excursie in zona sau la Poiana Brasov.
Ziua 9: Sinaia
Sosirea undeva dupa ora 10 astfel incat pe traseu sa poata fi admirata calea ferata dintre Brasov si Sinaia plus masivul Bucegi. Inevitabil vizita la Platul Peles va fi pe ordinea de zi.
Cea de a 10 a zi poate fi una intercalata intre Alba Iulia si Rasnov adica Sighisoara cu cetatea ei sau intre Maramures si Alba Iulia in speta Cluj-Napoca cu farmecul ei. Tot la fel de bine cea de a 10 a zi poate sa insemne refacerea intregului tren la standardul pe care trebuie sa-l aiba pentru alte 9 zile.
Lasand la o parte dotarile si serviciile unui astfel de tren singura firma din Romania care ar putea realiza un astfel de tren in varianta privata este cea de la Astra Vagoane Arad, in fapt singurii care pot sa si execute vagoanele.
Cat despre numele unui asemenea tren cred ca e mai putin important dar tare mult mi-ar place sa sune Romania Luxury Train sau Astra Romania Luxury Express, cine stie ?