Jimmy Cornell – Croaziera ca destin
Pe aceasta planeta pierdută undeva într-un univers infinit, guvernat încă de multe legi nedescoperite încă, exista oameni a căror destin le este relevat încă de la început. Perceput ca o chemare lăuntrică , greu de definit si de explicat, asemeni unui fir calauzitor ce-i ghidează întreaga viața, destinul îi cheamă continuu, inflăcărându-i şi dându-le puteri nebănuite sa înfrunte viața ca in final sa-si realizeze acel vis pe care de cele mai multe ori si l-au făurit încă din copilărie. Câţiva dintre noi recunosc la un moment dat al vieții ca acela a fost destinul lor. Unul dintre acești oameni este si Jimmy Cornell, singurul navigator roman înscris in cartea recordurilor.
Putini dintre romani stiu cine este de fapt Jimmy Cornell si de ce a ajuns asa celebru. Nascut in România in 1940, departe de mare, mai exact in județul Brașov, sub numele de Dragoş Cornel Cişmaşu, a fost atras încă de mic de mare si de corabiile ei. Asa cum multi dintre noi am fost fascinati de cartea lui Radu Tudoran „Toate panzele sus” in care goeleta românească Speranta colinda marile si oceanele lumii, la fel si Dragoș Cornel visa ca într-o zi sa ajunga sa străbată respectivele ape, poate chiar mai mult de atat. Și nu doar ca a reușit acest lucru dar a transformat metaforic numele ambarcatiunii Speranta in Certitudine după ce Cartea Recordurilor l-a înscris in analele sale pentru cele trei „circumterra” dar si pentru organizarea celui mai mare raliu transoceanic cu yachturi denumit Europa 92 ce a presupus un traseu desprins parcă din cărțile lui Jules Verne: Gibraltar – Insulele Canare – St Lucia – Panama si strabaterea celebrului canal omonim – Galapagos – Polinezia Franceza – Tonga – Fiji – Vanuatu – Australia – Indonesia – Singapore – Malaezia – Thailanda – Sri Lanka – Djibouti – Sudan – Egipt cu traversarea canalului Suez – Malta – si sosirea înapoi in Gibraltar.
Dar pentru a realiza aceste performanțe a trebuit sa plece din tara la sfarsitul anilor 1960 unde se simte sufocat de politică acelor ani si pentru ca era conștient ca visurile din copilărie nu se pot materializa. Ajunge in Marea Britanie unde își schimba numele in Jimmy Cornell, intemeiaza o familie impreuna cu Gwenda, si printr-un complex de împrejurări fericite ajunge sa lucreze pentru radio BBC avand o emisiune numita Aventura. Până într-o zi când împreuna cu soţia si cei 2 copii – Ivan si Doina, avand in buzunar doar 50 de lire, dar cu statutul de corespondent BBC, pleacă pe mare in croazieră, cu ideea ca va sta aproximativ 2 sau 3 ani. În final vor sta 6 ani din care aproximativ 3 ani doar in Pacific. Nu cred ca in acest caz se poate discuta de zicala „pofta vine mancand” tinand cont de pasiunea pentru mare si navigatie. Au urmat alte doua croaziere in jurul lumii si multe alte aventuri marine. Incepand cu 1974 si până in 2017 a reușit sa traiasca cea mai mare parte a timpului pe mare, timp in care a acumulat peste 200.000 de mile, a publicat 13 cărți dintre care cea intitulată „World Cruising Routes” este considerată o adevărată biblie a navigatorilor cu peste 1 milion de exemplare vandute.
Sintetizând cele trei croaziere in jurul lumii acestea ar putea fi descrise succint in randurile de mai jos, cu precizarea ca numele ambarcațiunilor au fost similare cu etapa de croazieră:
- Aventura I – este prima expediție, desfășurată între 1975 si 1981 într-o ambarcațiune de 11 m lungime cu carena din fibra de sticla si un deplasament de 9 tone;
- Aventura II – cea de a doua aventura in jurul lumii a început in 1989 si a cuprins si cel mai mare raliu transoceanic cu yachturi menționat mai sus. Vasul a fost realizat din otel avand o lungime de 12.2m si un deplasament de 16 tone in cursa;
- Aventura III – s-a dorit o celebrare pentru intrarea in noul mileniu, inceput-o in 1998 si finalizată in 2001 fiind si prima călătorie in Antarctica. În aceasta calatorie Jimmy Cornell a purtat o flacara speciala, aprinsa la o biserica din Ierusalim pentru a marca trecerea dintre milenii;
- Exista si Aventura IV care s-a concretizat in perioada 2014 – 2017 si care s-a dorit un semnal de alarma legat de schimbarile climatice.
Chiar dacă a plecat din ţară, inima lui a simţit ca aparține acestor locuri, fapt demonstrat de prima expediție in care a facut în asa fel incat sa ajunga în România si sa ia legatura cu puțini curajoși care i s-au urcat în ambarcatiune, marcand simbolic ca acea croazieră in jurul lumii e făcută de un roman. De menționat ca anul trecut a susținut o conferință la unul dintre hotelurile bucureştene in care a împărtășit din experiența sa unui public avid de informație.