Drumuri spectaculoase in Romania – varianta Trans…
In acest moment exista in Romania cel putin noua drumuri ce incep cu formula Trans. Fiecare dintre ele traverseaza zone muntoase a caror farmec si frumesete sunt greu de descris in cuvinte. Construite pe vechile drumuri, aduse la standarde relativ moderne de circulatie, asfaltate sau nu, soselele de altitudine sunt spectaculoase atat prin traseul urmat cat si prin obiectivele turistice atinse pe parcurs. La acest ultim capitol cu siguranta partea turisitica de abia acum inainte se va putea dezvolta.
Cu toate ca nu reprezinta solutia cea mai buna in anumite zone din punct de vedere al impactului cu mediu, existenta unei cai ferate electrificate fiind de departe varianta optima, prezenta lor aduce un plus in calea dezvoltarii zonelor, in marea lor majoritate rurale.
Ideea unui top 10 putea fi una logica, dar cum lipseste cel putin pentru moment cea de a zecea sosea, am sintetizat cele noua drumuri cu cele mai bune filmari in special aeriene. De remarcat ultimul film cel legat de Transfagarasan, care este extrem de bine conceput chiar daca pare cosmetizat, este de departe cel mai bine realizat. Din acest motiv l-am lasat ultimul in aceasta prezentare.
TRANSLUNCANI
Drumul Agricol Oboarele din localitatea Luncanii de Jos, comuna Tomesti, alternativa la drumul judetean 684, ce leaga judetul Timis de judetul Caras-Severin. Cu o lungime de peste 5 km acest drum ajunge la altitudinea maxima de 700 m si deserveste aproximativ 600 de hectare de teren agricol, plus pasunile din golul alpin, fanetele localnicilor si intre 2.000 și 2.500 de hectare de paduri. Cu acest drum oamenii spera si in impulsonarea turismului in zona mai ales ca de aici se poate ajunge la Vf Pades 1374 m din Muntii Poiana Rusca. Este cel mai nou drum construit si botezat cu prefixul Trans.
TRANSSEMENIC
Reabilitat de curand drumul judetean 582 leaga localitatile Valiug si Slatina-Timis. In lungime de aproximativ 40 km aceasta sosea strabate si localitatile Garana, Trei Ape si Brebu Nou, fapt care potenteaza cresterea turismului in zona. Altitudinea maxima atinsa este de aproximativ 1000 m si dezvaluie parte din frumusetile muntilor Semenic. Poate fi folosit si ca drum de legatura intre orasul Resita si localitatea Slatina-Timis de langa Caransebes.
TRANSAPUSENI
Drumul cu potentialul de crestere cea mai mare dat fiind faptul ca in acest moment este in cea mai mare parte un drum de munte neasfaltat, dar care strabate zone deosebit de pitoresti si atractive turistic, in special celui axat pe turismul rural. Drumul judetean 763 face legatura intre localitatea Pietroasa din judetul Bihor si Rachitele din judetul Cluj, trecand prin punctul turistic Padis, Ic Ponor si Doda Pilii, traversand oareceum logitudinal Parcul Natural Apuseni. Cei aproximativ 56 km sunt recomandati a fi parcursi cu o masina de teren sau cu garda inalta cu toata ca in anumite perioade ale anului se aventureaza si autoturisme de oras.
TRANSVILCAN
Denumit si Drumul Voievodului Mihai Viteazul datorita faptului ca in anul 1600 a trecut muntii din Oltenia in Transilvania cu intentia de a cere ajutor regelui Rudolf al II lea, imparatul Sfatului Imperiu Roman de Natiune Germana la acea vreme si care la acea vreme detinea titlul si de principe al Transilvaniei. Vechimea lui se pierde in timpul razboaielor daco-romane de acum mai bine de 2000 de ani in urma. Totodata, a cunoscut si tumultoasele zile ale Primului Razboi Mondial, urmele transeelor fiind vizibile si azi in anumite locuri, de el fiind legate numele generalilor Culcer si Cocarascu. Un monument in amintirea lor se afla in punctul de maxima altitudine la cota 1621 m. Codificat ca drumul judetean 664 acesta are circa 45 de kilometri din care jumatate sunt de pamant si piatra. Partial asfaltat, din Vulcan si pana la granita cu judetul Gorj, acest drum este o varianta la mai cunoscuta Transalpina, putand genera dezvoltarea turistica a zonei. De la Pasul Vailcan si pana in localitatea Schela din judetul Gorj drumul nu este asfaltat fapt care nu face decat sa limieze accesul turistilor intr-o zona frumoasa mentionata inclusiv de Jules Verne in cartea „Castelul din Carpati”.
TRANSURSOAIA
Muntii Apuseni beneficiaza de privelisti extrem de pitoresti mai ales datorita modului de organizare si convietuire in satele rasfirate pe intreg arealul. Astfel au rezultat cadre si peisaje de o frumusete aparte, usor melancolice in perioada toamnei, care sunt strabatute de diverse drumuri mai mult sau mai putin amenajate. Unul dintre ele este si Transursoaia care leaga localitatile Albac – Horea – Belis (Fantanele) si Huiedin. Codificat ca DN1R reprezinta 80 de km extrem de fotogenici si care pot fi parcursi in aproximativ 1 ora si 40 de minute, asta in ideea in care nu aveti timp de un scurt popas. Locurile de cazare precum si obiectivele turistice abunda de-a lungul lui, stilul fiind preponderent cel al turismului rural.
TRANSRARAUL
Muntii Rarau sunt strabatuti de un drum frumos denumit si Drumul Comorilor in lungime de 28 de km. Acesta este alcatuit din doua drumuri judetene, 175A intre localitatea Pojorata – Cabana Rarau si 175B intre Cabana Rarau – localitatea Chiril. Drumul faciliteaza si accesul la Schitul Rarau precum si la monumentul natural denumit Pietrele Doamnei. Altitudinea de 1400 m confera vizitatorului posibilitatea de a se bucura de panorama Muntilor Giumalau si de culmile Adam si Eva ce se gasesc de-o parte si de alta a Transraraului.
TRANSBUCEGI
Transbucegi sau Drumul Babelor este o combinatie intre doua drumuri judetene 713 si 713A. Primul pleaca din DN 71 ce leaga Sinaia de Targoviste, din apropierea Cabanei Cota 1000, trece de Cabana Cuibul Dorului si ajunge in Pasul Dichiului, cotind la dreapta catre Cabana Piatra Arsa si mai departe catre Cabana Babele. O ramura a lui coboara catre Cabana Bolboci si continua catre Cabana Padina pana la Cabana Pestera. Totusi TransBucegi este considerat portiunea de altitudine dinspre Cabana Babele. In lungime de aproximativ 20 km drumul este accesibil pana aproape de cabana Piatra Arsa, continuarea pana la Babele putand a se face doar pe jos.
TRANSALPINA
Considerat si Drumul Regelui dat fiind faptului ca dupa constructia sa in 1935 Regele Carol al II lea l-a inaugurat impreuna cu familia regala. Este drumul ce urca la cea mai mare altitudine din Romania, 2145 m in Pasul Urdele, si leaga localitatea Sebes din judetul Alba de Novaci in judetul Gorj. Codificat ca DN 67C in lungime de 148 km, drumul mai este cunoscut si ca Poteca Dracului datorita pastorilor din Marginimea Sibiului ce o foloseau ca poteca de transhumanta pentru oile lor in drum spre Tara Romaneasca. Traverseaza de la Nord la Sud Carpatii Meridionali trecand prin locul numit Obarsia Lotrului care tinde sa devina o statiune in sine, acesta fiind generat si de intersectia intre Transalpina si DN7A, acest din urma drum leaga Valea Oltului din Brezoi cu Valea Jiului in Petrosani.
TRANSFAGARASAN
De departe este cel mai cunoscut drum din Romania cat si in lume, acest fapt datorita filmarilor facute de echipa emisiunii de televiziune Top Gear. Ar fi multe de spus legat de acest drum atat ca si istorie, constructie cat si ca posibilitati turistice sau de dezvoltare a zonei. Cu o lungime de 151 km, incepe din localitatea argeseana Bascov si se termina in judetul Sibiu in apropierea comunei Cartisoara. Numerotat DN7C, a fost construit intre anii 1970 si 1974 cu foarte mult efort si sacrificii umane, de realizarea lui fiind legate multe povesti si relatari ale celor care au lucrat la ridicare lui. Altitudinea maxima atinsa este de 2042 m si beneficiaza de cel mai lung tunel rutier din Romania in lungime de 884 m. Pe masura cifrelor si al potentialului turistic se afla si filmuletul de prezentare de mai jos.
Sursa foto: CALIN STAN on Unsplash