Dincolo de simpla alergare

          Nu sunt un specialist in domeniu si nici un practicant cu ani buni in spate de experienta in alergat dar cateva lucruri au iesit la iveala de cand am inceput sa alerg in mod constant de aproape 2 ani de zile. Povestea mea e relativ simpla. Dorinta de miscare intr-un moment in care imi doream cu ardoare acest lucru. Sa fac miscare. Dar nu orice fel de miscare. Ci una in care sa simt ca transpir, ca depun efort, ca scot din mine toate elementele nocive organismului si sa simt ca-mi imbunatasesc conditia fizica. Ajunsesem sa visez ca alerg. Cu toata dorinta mea izvorata din suferinta ma opreau niste dureri de spate care ma chinuiau de vreo 2 ani si imi dadusera intregul univers peste cap. E drept ca la momentul in care mi-am luat inima in dinti si mi-am propus sa alerg undeva in jur de 680 m prin 2017 incepusem sa ma simt mai bine dar nu banuiam unde am sa pot sa ajung.

Conteaza mai putin acum cat si cum am ajuns sa alerg ci faptul ca a ajuns sa-mi placa si sunt zile in care abia astept sa alerg. Nu vreau sa intru prea mult in detalii personale pentru ca multe tin de o anume traire interioara pe care nu vreau s-o afisez asemeni unui afis electoral. In schimb am sa citez unele asptecte gasite in articole de specialitate care atunci cand le-am citit pentru prima data m-au pus pe ganduri dandu-mi seama ca cat de importanta este miscarea in viata omului.

Alergare_02

Conform revistei „Frontiers in Immunology” practicarea sporturilor ce presupun efort prelungit determina o crestere a capacitatii organismului de a lupta impotriva bolilor. Asta cu toate ca timp de aproximativ patru decenii se credea ca eforturile intense afecteaza in sens negativ sistemul imunitar si il face mai sensibil la boli ori infectii. Plecand de la datele acumulate de a lungul timpului cercetatorii australieni de la Universitatea din Bath le-au corelat cu ultimele descoperiri stiintifice in domeniu si au trans concluzia ca exercitiile fizice intense sunt benefice organismului uman contrar teoriilor de pana atunci.  Dupa analiza celulelor imune ale concurentilor au constatat ca acestea se modifica in doua moduri. Astfel, in timpul exercitiului numarul lor creste de pana la 10 ori asa numitele „celule naturale ucigase” care au rolul de a se ocupa de infectii. Dupa terminarea efortului celulele din fluxul sanguin scad substantial chiar sub nivelul de dinaintea inceperii exercitiului. Cu toate acestea respectivele celule nu dispar din organism ci doar se indreapta catre locuri unde exista potential mai mare de infectii, cum ar fi plamanii. Cercetatorii sub conducerea dr. John Campbell au ajuns la concluzia ca schimbarile care se intampla in sistemul imunitar nu sunt ireversibile dupa un efort sustinut. Astfel acestia au concluzionat ca sportul contribuie la prevenirea bolilor si cresterea rezistentei la infectii.

Un top 10 al beneficiilor prezentate pe scurt ar putea fi urmatorul:

  1. Intareste inima si ajuta arterele sa isi mentina elasticitatea;
  2. Creste nivelul colesterolului bun din organism si intareste sistemul imunitar;
  3. Reduce riscul de infarct dar si riscul de a face cancer de san in cazul femeilor;
  4. Ajuta la mentinerea unei greutati optime;
  5. Stimuleaza secretia unor molecule numite endocanabinoizi ce ne ajuta sa avem o stare de calm combinata cu euforie ceea se traduce printr-un mental mai bun;
  6. Alergatorii au o densitate osoasa mai mare si sunt mai feriti de osteoporoza conform altor studii recente;
  7. Beneficiu pentru creier prin prevenirea senilitatii sau a Alzheimerului dar si printr-o mai buna concentrare;
  8. Imbunatatirea somnului si minimizarea tulburarilor de somn;
  9. Imbunatatirea starii de spirit prin cresterea increderii in fortele proprii in special pentru cei care aleg sa alerge in natura;
  10. Posibilitatea de a interactiona direct cu alti alergatori ca forma de socializare si de a ne face noi prietenii in special prin asocierea la grupurile de alergat sau la maratoane;

Alergare_01

Acest ultim punct cred ca ar fi interesant de studiat mai in amanunt pentru ca tare sunt curios ce-i mana la alergat pe tot mai multi dintre practicanti plus ca cea mai mare parte a alergatorilor sunt persoane cu o anumita pregatire si cultura. Cred ca daca s-ar face un sondaj la un eveniment de gen proportia covarsitoare a alergatorilor este cea cu studii superioare. Asta poate si din cauza mediului de viata tot mai sedentar si mai inchis in birouri din ultimii ani.

Sursele articolului:

Un comentariu la „Dincolo de simpla alergare

  • 28 mai 2019 la 17:41
    Permalink

    Multumim pentru incurajari!
    Bun articol.
    Acum nu mai ramane decat sa-mi intre in bioritm alergarea! Iar sansele sunt maximeee!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *